Dinsdag 3 maart

Vandaag laat de wekker al om 5 uur zijn zoemtoon horen om één van mijn twee wekelijkse ritten te maken naar Hoogeveen. Ik ben Jan Boogert, 57 jaar en werkzaam bij Movares Nederland in Utrecht.

Maar waarom dan naar Hoogeveen zult u zich afvragen? Even toelichten. In 1987 hebben wij in het noorden van ons land een enorme ijzelregen gehad. Hierdoor zijn er veel hoogspanningsmasten bezweken of beschadigd. Ik was toen ruim een jaar werkzaam als staalconstructeur en werd enkele jaren ingezet bij het herstellen en later het verzwaren van hoogspanningsmasten. Bij dit werk heb ik veel ervaring opgedaan en ben eigenlijk altijd in deze branche blijven werken.

Sinds 2016 ben ik als senior adviseur vanuit Movares gedetacheerd bij TenneT, onze landelijke netbeheerder, vanwege de energietransitie en onderhoud aan hoogspanningsverbindingen. Windmolens en zonneparken leveren stroom, maar dat moet wel ergens heen en daar is ons landelijk hoogspanningsnet niet op uitgelegd. Ik werk hoofdzakelijk voor regio Noord waarvan het kantoor gevestigd is in Hoogeveen. Oké, nu is het vroege tijdstip duidelijk.

Eerst begin ik rustig met een vers gezette mok koffie, boterhammen klaarmaken en dan kwart voor 6 weg. Gelukkig rijd het verkeer op de A27 redelijk door maar helaas net voorbij Utrecht Uithof heeft er een aanrijding plaatsgevonden met als gevolg 25 minuten oponthoud. Na dit oponthoud kom ik tegen 8 uur aan in Hoogeveen.

Gelukkig was mijn vaste flexplek nog vrij en nu eerst een bakje koffie. Om 10 uur het projectoverleg over de werkzaamheden aan de 110 kV verbinding Groningen – Delfzijl. Mooi, dan kan ik eerst nog wat mailtjes doornemen. Hierbij een uitnodiging om volgende week in Weert (kantoor regio Zuid) mee te denken over een betonfundatie die scheuren vertoond en gerepareerd moet worden waarbij hulpconstructies nodig zijn om de mast stabiel te houden zodat het veilig kan plaatsvinden. Het licht moet wel blijven branden…. Ik heb ook een foto bijgevoegd van een mast die tijdens de maïsoogst werd geraakt door een zogenaamde rupsdumper. Hier moet een plan voor komen om dit weer veilig te kunnen herstellen, waarbij de mast stabiel blijft.

Maar even terug naar de uitnodiging, hmm…, niet om de hoek, maar zo’n sessie is wel interessant, dus accepteren maar. Er zijn verder wat rapporten binnen gekomen van een aannemer die beoordeeld moeten worden. Eén ervan is een hijsplan met berekening voor het verhogen van een aantal masten. Dit kan nog wel even wachten en is mooi voor mijn thuiswerkdag(en). Na mijn tweede en derde bakje koffie, eigenlijk te veel, wat beantwoorde mails, is het tijd voor het overleg. Dit overleg loopt wat uit waardoor ik na afloop mijn spullen snel inpak en op weg ga naar Arnhem, het hoofdkantoor van TenneT, waar voor deze middag nog twee overleggen gepland staan. Dit is altijd een mooie rit via de A50 over de Veluwe. Onderweg peuzel ik mijn boterhammen op. De overleggen verlopen vlot met, ja hoe kan het anders, de nodige koppen koffie. (ben even de tel kwijtgeraakt). Na deze overleggen houd ik het voor gezien en neem de meestal filevrije A15 huiswaarts. Ik ben altijd dankbaar om weer veilig thuis te komen en dan te genieten van de rust in Goudriaan.

Thuis aangekomen gaan we al vrij snel eten, dit keer (een van) mijn lievelingskost, stamppot boerenkool met een goed stuk worst! Het is een gezellige drukte aan tafel met vrouw, dochter, schoonzoon en twee kleinkinderen die ook blijven eten. Na het eten nog wat administratie, even naar m’n schapen en verder ontspanning. Deze dag sluiten we samen af met bijbellezen en gebed.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een bericht met de nieuwste verhalen.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een bericht met de nieuwste verhalen.