“De heb is de hobby”
Zou de grootte van de ruimte invloed hebben op wat je hobby kan zijn? Vandaag heb ik me dat toch afgevraagd toen ik bij Bert Vonk (Zuidzijde) was. Hij heeft, parmantig op een rijtje in 2 schuren, in allerlei soorten en maten, rode, mooi opgepoetste trekkers staan. Eén voorwaarde: er moet IH (International Harvester) op het front staan. De oudste is van 1954 en de jongste van 1984. En ja, zoals zovaak met hobby’s, kunnen ze uit de hand lopen. Het begon met één trekker, gewoon voor het boerenwerk. Om te gaan melken in het land of voor andere werkzaamheden. Maar 1 trekker is niet altijd handig, dus er kwam er eentje bij. In 2004 kwam de eerste oldtimer, maar daar zijn er veel van, dus waarom niet nog eentje en nog eentje. En zo arriveerde vorige week de 16e. De oudste, een echte Amerikaan.
Eerlijk is eerlijk, niet één van deze trekkers is in Nederland gemaakt. Bert wijst ze aan: “Die zijn uit Amerika, dat kun je wel zien, die zijn hoger. Deze uit Frankrijk, die uit Engeland en de meeste uit Duitsland. Maar doordat Hamoen (Ameide) al jaren dealer is, reden er hier in de polder altijd heel wat”.
“De heb is de hobby”, daar is Bert eerlijk over. En soms pakt hij een stoel en gaat hij gewoon lekker in de schuur trekkertjes kijken. Want, het moet toch gezegd worden, het werk laat hij een ander doen. Wim van den Dool, zijn hele leven heeft hij in Goudriaan gewoond, maar sinds een jaar in ‘de stad’ (Nieuwpoort dus), is chef werkplaats. Bijna iedere dag is Wim bezig met de trekkers. Daarom glimmen ze zo mooi en rijden ze ook. En als ze eenmaal weer rijden, pakt Bert de hobby weer over. Met een paar dorpelingen naar Pannerden, met de trekker dus. Of op stap met de ‘Lange Slag’, de optocht met oude trekkers die een paar keer per jaar door de Waard trekt. Afhankelijk van hoeveel chauffeurs er kunnen, rijden er dan een stuk of 5 IH’s mee.
Ik informeer hoe ik nu precies de nummers moet lezen. Maar dat blijkt heel eenvoudig te zijn. 217 wil zeggen dat het een 2 cilinder is van 17 PK. Alleen is het soms andersom, want de 423 is een 3 cilinder met 42 PK. Kijk, en dan heb je toch een kenner nodig om dat te begrijpen.
Wim is sinds vier jaar bij Bert in ‘dienst’. Iedere werkdag een uur of 5, maar met ook een hoop snipperdagen. Jaren is Wim vrachtwagenchauffeur geweest en sinds hij daarmee gestopt is, is hij gaan sleutelen. Dat is nu zo’n 18 jaar. Maar eigenlijk is het al veel vroeger begonnen. Bij een baas, toen Wim nog Wimpie was, en die zei: “Wim, zo ziet het eruit als het in elkaar zit, je moet het nu uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten. En op die manier leer je het vanzelf.”
Dus hoeveel tijd stoppen jullie nu in deze hobby? Wim; “Zo’n 25 uur in de week”. Bert: “ik kijk er naar en lees bladen over oude trekkertjes en ga af en toe op stap. Ben al 5 keer in Dorset geweest (Engeland) op een festival met stoommachines.
Het klinkt wel als een luxepaard en een werkpaard, maar ach, als beiden gelukkig zijn met deze verdeling, zeg ik daar natuurlijk niks van.
Dan is het tijd voor koffie. Wim heeft zelfs uit ‘de stad’ gebak meegenomen. Kijk, dat zijn dan toch weer voordelen. Het oude melklokaal is inmiddels kantine of zullen we het de seniorenkeet van het dorp noemen? Maar de koffie smaakte best!
HV